Jaloers op die motorrijder die al slalommend de stilstaande auto’s in de file voorbijrijdt? In plaats van een auto van de zaak, kun je ook zakelijk een motor rijden. Z24 zet de voor- en nadelen op een rij.

De voordelen van een motor zijn iedereen die op een mooie zomerdag in de file staat wel duidelijk. Het is een stuk avontuurlijker en je bent in de spits veel eerder thuis.

Ook de praktische nadelen kan iedereen wel opnoemen. Je moet je bij elke afspraak uit je motorpak wurmen en maar hopen dat je pak niet al te gekreukt is.

Motorrijden is ook niet ongevaarlijk. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat de kans op een dodelijk ongeval voor motorrijders 20 keer groter is dan voor automobilisten. De kans op ernstig letsel is zelfs 40 keer zo groot.

Nog een gruwelstatistiekje: motorrijders zijn goed voor 10 procent van de verkeersdoden, terwijl ze maar verantwoordelijk zijn voor 1,5 procent van de afgelegde kilometers.

Maar stel dat je denkt: die paar keer per jaar dat het echt hard regent en het gevaarlijk wordt, pak ik wel de trein. Wat zijn dan je opties?  En vooral: wat kost dat, een motor van de zaak?

Kilometerregistratie

Een motor leasen kan op meerdere plekken. Bij gespecialiseerde leasebedrijven of bij fabrikanten van motoren zelf. Net als bij een auto betaal je bijtelling voor privégebruik van je motor. Echter, het systeem werkt anders. Betaal je bij een auto een percentage van de catalogusprijs van de auto, bij een motor betaal je alleen bijtelling voor de daadwerkelijk gereden privékilometers.

Je moet zelf aan de Belastingdienst aangeven hoeveel kilometer je privé met de motor hebt gereden. Dat betekent dat je je kilometers bij moet houden; liefst ook een beetje realistisch, anders gaat de fiscus piepen.

Aan de andere kant, als de Belastingdienst vermoedt dat je te weinig privé-kilometers opgeeft, dan zal ze dat moeten aantonen. In andere woorden: de bewijslast ligt in dit geval bij de fiscus, terwijl hij bij de auto bij jou ligt. (Lees ook dit stuk over de fiscale behandeling van de motor van de zaak van Paul van der Kwast.)

Duurder dan je denkt

Dat klinkt heel aantrekkelijk. Toch worden motoren maar mondjesmaat geleased. "Er is wel meer belangstelling, maar men loopt meteen weer weg als men de leaseprijs hoort van full operational lease", zegt Henk Gerritsen van XLLease. "Iedereen denkt 100 tot 150 euro in de maand kwijt te zijn, en dat is toch echt niet waar."

In vergelijking met een auto is motorrijden gewoon iets duurder. De leaseprijs van een motor van 10.000 euro bij 20.000 kilometer per jaar is al snel 400 euro per maand. Een auto met een catalogusprijs kost je gemiddeld vijf tientjes minder.

Waarom is de leaseprijs hoger? Onderhoud, stelt Gerritse. "Het onderhoud van bijvoorbeeld een Volkswagen Up is ongeveer 2 cent per kilometer, bij een motor heb je het al snel over 6 tot 7 cent. En je hebt de afschrijving. Een auto met 100.000 kilometer op de teller is geld waard, een motor die 100.000 kilometer heeft gelopen is rijp voor de sloop."

Motor voor werkgever onaantrekkelijk

De naar verhouding hoge leaseprijs is één van de redenen dat veel werknemers uiteindelijk toch maar in de lease-auto stappen. Je krijgt immers meer auto dan motor voor hetzelfde bedrag.

Voor de werkgever is een motor al helemaal niet aantrekkelijk. Leasecontracten lopen vaak vijf jaar, een periode waarin veel kan gebeuren. Vertrekt een werknemer, dan zit de baas ineens met een motor in het wagenpark. Zie die maar eens door te schuiven naar een collega. "Die moet dan toevallig maar willen én een motorrijbewijs hebben", zegt Gerritse.

Ondernemers op de motor

Er is echter een groep voor wie een motor op de zaak wel vaak een optie is: de dga en de zzp'er. Ten eerste hebben ze niet het probleem dat ze met de motor blijven zitten. Ze kiezen er immers zelf voor.

Een tweede reden is dat IB-ondernemers, dat zijn met name zzp'ers, ook nog eens gebruik kunnen maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Auto's zijn van deze aftrek uitgezonderd, maar motoren niet. Dat maakt dat je 28 procent van de aanschaf van je inkomen mag aftrekken. Dan kan motorrijden ook kostentechnisch interessant worden.

Gerritse ziet dat als er motoren worden geleased, dat voornamelijk door ondernemers gebeurt. Maar vraag hem waarom je een motor zou leasen, en hij geeft eigenlijk maar één reden. "Je moet gewoon gek zijn van motorrijden. En niet alleen bij 25 graden en als het zonnetje schijnt. Je hebt die motor niet alleen voor vandaag, maar ook voor morgen en overmorgen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl